"Hem de felicitar-nos perquè no és fàcil aconseguir aquests resultats en un context econòmic global i particular difícil, i perquè estem sent capaços de trobar el millor de nosaltres mateixos per a superar-nos i preparar-nos per al salt endavant de la nostra institució."
Olga Pané
GERENT

L’Hospital del Mar viu un dels moments més importants de la seva història. Un desafiament comparable amb el dels Jocs Olímpics de Barcelona’92. Hem superat una pandèmia, hem sortit reforçats i preparats per afrontar una transformació total.


Estem construint un nou hospital, un ambiciós repte per a la institució que ens situarà en els estàndards estructurals europeus. Amb un Pla Estratègic, Horitzó MAR 2030, que ens guia per avançar, per créixer, per desenvolupar-nos i convertir-nos en una peça capdavantera del sistema públic de salut de Catalunya. Aquest és l’escenari que defineix el present i el futur de la nostra entitat, en el qual s’harmonitzen els projectes assistencials, els de recerca i els de docència.


Per acompanyar aquesta transformació 360º hem necessitat renovar la identitat corporativa per reflectir i transmetre què som, els nostres propòsits, la nostra raó de ser. Necessitàvem una nova identitat corporativa que expliqués aquest impuls, que secundi la nostra projecció cap a un horitzó d’excel·lència.
Hem aconseguit importants fites assistencials tot i ser un any en què hem batut el rècord d’atencions urgents, un increment postpandèmia que no estava previst, i que reafirma la tendència de la nostra institució, des de ja fa deu anys, a un increment exponencial de l’activitat, i que expressa la confiança dels ciutadans en els nostres serveis.

Portar la immunoteràpia al domicili dels pacients amb càncer de pulmó o el sistema pioner que hem incorporat capaç de controlar a distància les crisis epilèptiques, són clars exemples de com avancem en l’hospitalització domiciliària i continuem potenciant l'atenció no presencial i a distància.

Les gairebé 150.000 visites no presencials fetes el 2022 posen de manifest que continuem millorant l’accessibilitat dels pacients a través de projectes com el d’alfabetització i educació sanitària digital, i creant canals digitals i mòbils de comunicació.


Compromesos amb l’equip humà, i el foment de polítiques d’inclusió, de conciliació i d’entorns laborals saludables, hem aprovat el III Pla d’Igualtat de l’Hospital del Mar i posat en marxa la Unitat d’Atenció al Professional, un canal de comunicació proper, àgil i eficaç per orientar i canalitzar les diferents gestions laborals. Alhora, hem implementat i avaluat l’acció dirigida a l’atenció al burnout i continuat reforçant la línia del benestar emocional i físic del Programa La Mar de Saludable. Ha estat l’any en què s’ha engegat el projecte Mar Sènior, amb l’objectiu que els professionals jubilats puguin mantenir la vinculació amb l’organització.


Cal destacar la reacreditació de l’Institut de Recerca de l’Hospital del Mar com a centre CERCA, reconeixent la tasca dels nostres investigadors i millorant la nostra qualificació i situant-nos en un nivell de classificació científica que ens posiciona entre els centres competitius de Catalunya i ens permet obtenir més finançament estructural.


Hem donat el tret de sortida al programa de commemoració dels 75 anys de la visita del premi Nobel Alexander Fleming per inaugurar el pavelló de recerca de l’hospital del Mar, que va donar pas a una incansable tasca investigadora per a millorar la salut de les persones a través de la ciència biomèdica d'excel·lència.


L’aposta ferma per la Innovació i la Transformació digital no pot decaure i una bona prova del treball realitzat ha estat que durant el 2022 hem tingut un total de 35 projectes actius en cartera, distingint la participació en el projecte big data DARWIN EU de l’EMA, que interconnecta la Unió Europea amb una gran base de dades del món real. Un projecte que ens permetrà incrementar la col·laboració amb altres centres assistencials i de recerca, tant en l’àmbit nacional com internacional, i que repercutirà en benefici dels pacients i de la ciutadania en general.


En l’àmbit docent, hem ampliat l’oferta formativa en formació professional per aconseguir itineraris de recorregut ampli i s’ha incrementat la nota de tall exigible per accedir a tots els nostres estudis, afavorint així la retenció del millor talent i convertir-nos en un referent de formació sanitària especialitzada.


Amb la publicació d’aquesta memòria també es visualitza la nostra aposta de forma decidida per la humanització de les cures, una forma d’ajudar en el procés curatiu dels pacients ingressats. Programes com els de musicoteràpia, o el programa Un Respir al Càncer o el d’animals terapèutics a l’UCI, són exemples del nou Hospital del Mar, empàtic, preocupat pel benestar emocional de les persones ingressades i els seus acompanyants i per uns serveis enfocats a les persones, a qui animem a participar en el disseny de les nostres solucions estructurals i assistencials a través de diversos canals.


Compromesos amb el medi ambient, hem pres consciència que el nostre sector representa el 4’4% de les emissions globals, i que les nostres activitats tenen un gran impacte en ell.
El nostre Pla de Transició Ecològica, basat en els principis de l’economia circular i la reducció d’emissions contaminants, vol contribuir fermament a disminuir la nostra petjada de carboni, i a una gestió sostenible dels recursos i els residus.
El nou edifici de l’Hospital del Mar ja s’ha dissenyat amb criteris d’alta sostenibilitat i eficiència energètica. Un nou Hospital que durant el 2023 veurà finalitzada la seva segona fase d’ampliació; una obra complexa i delicada, sense precedents, que s’ha dut a terme mantenint l'atenció als pacients i garantint-ne la seguretat. Un nou hospital que ens obre les portes al futur i ens situa al capdavant de les instal·lacions sanitàries del nostre país.
Hem de felicitar-nos perquè no és fàcil aconseguir aquests resultats en un context econòmic global i particular difícil, i perquè estem sent capaços de trobar el millor de nosaltres mateixos per a superar-nos i preparar-nos per al salt endavant de la nostra institució. I perquè ens estimem la nostra institució i això es nota en l’excel·lència dels serveis que oferim.

Olga Pané
Gerent